„Spółdzielnia prac malarskich” zostaje na warszawskiej starówce
2024-02-12 09:12:17(ost. akt: 2024-02-12 09:13:43)
Mural Pauliny Włostowskiej „Spółdzielnia prac malarskich”, ukazujący alternatywną historię odbudowy Starego i Nowego Miasta, zostaje na stałe w Muzeum Warszawy. Magią kształtów i barw będzie towarzyszyć przyszłym wystawom w Gabinecie Zmiennym.
Mural Pauliny Włostowskiej „Spółdzielnia prac malarskich”, ukazujący alternatywną historię odbudowy Starego i Nowego Miasta, zostaje na stałe w Muzeum Warszawy. Magią kształtów i barw będzie towarzyszyć przyszłym wystawom w Gabinecie Zmiennym.
Mural Pauliny Włostowskiej(otwiera się w nowej karcie) został odsłonięty podczas ubiegłorocznych urodzin Starówki (22 lipca 2023 r.). Inspiracją do powstania malowidła ściennego poświęconego kobiecym grupom malarskim była odsłonięta zaledwie kilka lat wcześniej wielkoformatowa praca Wojciecha Fangora “Kucie kos”. Naścienne malowidło sprzed 60 lat, które można dzisiaj oglądać w Muzeum Warszawy, przedstawia scenę kucia broni dla powstańców styczniowych i jest prawdopodobnie największą realizacją artysty znajdującą się w publicznej instytucji. W pracy Pauliny Włostowskiej narodowo-wyzwoleńcza narracja z dzieła Fangora ustępuje miejsca innej, bliższej życiu stronie powojennej historii – barwnej opowieści o kobietach plastyczkach, które w okresie odbudowy wspólnie zdobiły przestrzenie odradzającego się miasta.
W “Spółdzielni prac malarskich” artystka na nowo opowiada o procesie odbudowy Starego i Nowego Miasta, w szczególności o jego ostatniej fazie, czyli tworzeniu wielkoformatowych dekoracji na ścianach rekonstruowanych kamienic. Zajmowały się tym kobiety – plastyczki: Krystyna Kozłowska, Zofia Czarnocka-Kowalska, Krystyna Studnicka czy Helena Grześkiewicz. Niektóre z nich, oprócz projektowania i realizacji malowideł, opracowywały technologie barwienia tynku. Inne po latach – jak Zofia Artymowska czy Hanna Żuławska – robiły znaczące, nierzadko międzynarodowe kariery artystyczne.
Paulina Włostowska (ur. 1987 w Warszawie) to artystka wizualna, która w swojej pracy bada i parafrazuje sztuki plastyczne i dekoracyjne. Zajmuje się malarstwem, realizacją murali, liternictwem i tkaniną, a także niskonakładową grafiką warsztatową: tworzy autorskie ziny i artist booki. W 2012 roku obroniła dyplom w pracowni prof. Jarosława Modzelewskiego na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Uzyskała również specjalizację w pracowni tkaniny tradycyjnej u prof. Doroty Grynczel. Jej prace były pokazywane m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Muzeum Lniarstwa w Żyrardowie
oraz w Miejscu Projektów Zachęty w Warszawie. Współpracuje z galerią Polana Institute, z którą zrealizowała m.in. wystawy indywidualne Epifania Parerga w Petrykozach (2021) i Papieroplastyka w Warszawie (2020), oraz z Fundacją Razem Pamoja. Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki (2022).
oraz w Miejscu Projektów Zachęty w Warszawie. Współpracuje z galerią Polana Institute, z którą zrealizowała m.in. wystawy indywidualne Epifania Parerga w Petrykozach (2021) i Papieroplastyka w Warszawie (2020), oraz z Fundacją Razem Pamoja. Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki (2022).
UM Warszawa
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez