Poszukują odpowiedzi z przeszłości. Możesz pomóc
2024-01-14 20:00:00(ost. akt: 2024-01-12 13:19:03)
Blisko 70 lat temu wykonano dekoracje malarskie na elewacji kamienicy przy Rynku Nowego Miasta 4. Dotychczasowe badania nie dają jednoznacznej odpowiedzi, w jaki sposób dokładnie je zrobiono. Każdy, kto posiada w swoich zbiorach kolorowe fotografie budynku może pomóc w jego rekonstrukcji.
Dom przy Rynku Nowego Miasta 4 to kamienica Kajetana Jurkowskiego, wzniesiona w 1784 r. Jest jedną z nielicznych z obszaru Starego i Nowego Miasta, która nie została zniszczona podczas II wojny światowej. Po wojnie odnowiono ją i ozdobiono dekoracjami malarskimi. Przedstawienia figuralne i floralne umieszczono na elewacjach od strony Rynku Nowego Miasta i ul. Pieszej. Front kamienicy zdobią cztery postacie: Trębacza, Oratora, Diany i Myśliwego, a od ul. Pieszej dwa stylizowane drzewka. Dekoracje zostały wykonane w 1956 r. przez Jacka Sempolińskiego, w czasach kiedy artysta był jeszcze studentem warszawskiej ASP. Budynek został wpisany do rejestru zabytków.
Jak wyglądały detale?
Polichromie są w bardzo złym stanie technicznym i prawie zupełnie nieczytelne. Wymagają pilnych i kompleksowych prac konserwatorskich.
Polichromie są w bardzo złym stanie technicznym i prawie zupełnie nieczytelne. Wymagają pilnych i kompleksowych prac konserwatorskich.
Niestety mimo poszukiwań nie udało się odnaleźć ani projektów, ani archiwalnych zdjęć ilustrujących pierwotny wygląd polichromii. Dostępne czarno-białe i kolorowe zdjęcia są mało wyraźne i nie dają pełnego poglądu jak wyglądały dekoracje.
Badania konserwatorskie pozwoliły ustalić jedynie oryginalną technikę wykonania (al fresco) i kolorystykę. Nie wiadomo jednak, jak pierwotnie opracowano detale m.in.: twarzy i dłoni, i w jaki sposób rozmieszczone były akcenty barwne.
Nie wiadomo czy przedstawienia były potraktowane malarsko czy graficznie? Światłocieniowo, a może jednak płasko? Nie ma też informacji, które partie podkreślone zostały charakterystycznym kolorem żółcieni - ochry.
Prosimy o archiwalne, kolorowe zdjęcia
Takie zagadki to nie lada orzech do zgryzienia. Ważne, żeby nie dokonać rekonstrukcji malowideł na zasadzie prawdopodobieństwa, czy według współczesnych upodobań. Pozwoli to uniknąć kreacji w pracach konserwatorskich. Celem Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków jest zachowanie tego co przetrwało, czyli oryginalnych malowideł i zrekonstruowanie ich na tyle wiernie, na ile jest to możliwie.
Takie zagadki to nie lada orzech do zgryzienia. Ważne, żeby nie dokonać rekonstrukcji malowideł na zasadzie prawdopodobieństwa, czy według współczesnych upodobań. Pozwoli to uniknąć kreacji w pracach konserwatorskich. Celem Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków jest zachowanie tego co przetrwało, czyli oryginalnych malowideł i zrekonstruowanie ich na tyle wiernie, na ile jest to możliwie.
Każdy kto posiada kolorowe zdjęcia elewacji tej kamienicy z czasów, gdy polichromie były jeszcze widoczne, może pomóc i przesłać fotografie na adres: dszewczykiewicz@um.warszawa.pl.
UM Warszawa
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez